Комп’ютеризація
суспільства, розвиток ефективних інформаційних технологій, стрімке зростання
ролі й значення інформації в сучасному світі спричинили зміни інформаційної
складової розвитку науки, соціального життя, сфер виробництва.
Сучасний темп розвитку суспільства
надзвичайно високий. Щоб устигати за змінами, людина повинна переробляти
величезну кількість інформації, яка надходить до неї. Тому інформаційні
технології мають сьогодні пріоритетне значення в усіх сферах діяльності й
визначають розвиток суспільства завтрашнього дня.
У галузі освіти ці технології знаходять
застосування в багатьох напрямках діяльності, зокрема оновлюється зміст освіти,
започатковується дистанційне навчання, упроваджується нові форми спілкування:
через електрону пошту, відеоконференції, участь у роботі Інтернет – форумів
тощо. А це все потребує вищого рівня та якості запровадження інформаційно –
комунікаційних технологій у навчально – виховний процес і управлінську
діяльність.
Процеси глобальних змін, що відбуваються на
сучасному етапі розвитку всього українського суспільства й освіти зокрема,
вимагають нових підходів до управління навчальними закладами, пріоритетними
серед яких є впровадження новітніх інформаційно – комунікаційних технологій, що
мають забезпечити доступність і ефективність освіти, удосконалення навчально –
виховного процесу, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в
інформаційному суспільстві.
Демократизація освітньої діяльності вимагає
адекватних змін і в роботі керівника навчального закладу, зокрема пошуку й
упровадження методик інноваційних технологій в управлінській діяльності.
Досліджено, що інформаційна діяльність
адміністрації школи повинна ґрунтуватися
передусім на інформаційних процесах, що базуються на:
- розробці інформаційної політики через створення програм
інформатизації діяльності загальноосвітнього навчального заклади;
- формуванні й розвитку освітньо –
інформаційного середовища та інформаційної інфраструктури;
-
створенні, розвиток й використанні інформаційних ресурсів і систем,
автоматизованих систем управління;
-
розробці й використанні комп’ютерно – інформаційних і телекомунікаційних технологій у
навчально – виховному й управлінському процесах.
Разом із тим педагогічні інновації, як і
будь-які інші нововведення, породжують проблеми, пов’язані з необхідністю
поєднання інноваційних програм із державними програми виховання й навчання,
співіснування різних педагогічних концепцій.
Найактуальнішою з інноваційних програм
сьогодення є впровадження інформаційно – комунікаційних технологій у навчально
– виховний процес, пріоритетність якої визначається за такими
показниками:
- мотивація до запровадження інформаційно –
комунікаційних технологій в управління ЗНЗ і педагогічну практику;
-
інформованість про новітні інформаційно – педагогічні технології, знання
новаторських методів роботи;
- зорієнтованість на власну творчість,
спрямованість на експериментальну діяльність;
- готовність до подолання труднощів, пов’язаних зі змістом і організацією інформаційно –
комунікаційних технологій;
-
володіння практичних навичок освоєння вдосконалених інформаційних –
комунікаційних технологій.
При цьому інформаційно –
комунікаційні технології дозволяють ефективніше реалізувати бібліографічну,
дослідницьку діяльність, а також здійснювати збір, накопичення та обробки
інформації, створювати фонд науково – методичної інформації.
Беззаперечно, що комп’ютерні технології
сприяють активізації навчальної діяльності учнів. Саме завдяки мультимедійним
технологіям відкриваються нові можливості для творчості й розвитку дітей. Комп’ютери
дозволяють індивідуалізувати навчання не тільки за темпом вивчення матеріалу,
але й за логікою й типом його сприйняття. Вони підвищують швидкість і точність
збору та обробки інформації, дозволяють її корегувати. Можливості комп’ютерних
і мережевих технологій активізують уяву. Тому впровадження цих засобів у
сучасний навчальний процес є абсолютно природним явищем.
Використання комп’ютерних технологій потребує
високого фахового рівня вчителів, відповідної підготовки педагогічних кадрів і
підвищення їхньої кваліфікації. Всі 15 вчителів школи пройшли курс за програмою
« Intel – навчання для майбутнього». « вчителя пройшли
навчання « Основи ІКТ за програмою «
Партнерство у навчанні»
|