4.
Досвід використання
комп’ютерних технологій у власній практиці.
Комп’ютер, як засіб навчання я
використовую вже три роки. Для цього у
школі створені відповідні умови – є
кабінет мультимедійних технологій, де встановлено комп’ютер і мультимедійний
проектор, є комп’ютер у кабінеті географії, існує можливість проводити уроки у
кабінеті інформатики, більше половини учнів школи мають комп’ютер вдома. За цей
час накопичено певний досвід з даної проблеми. Перш за все, на мою думку, треба
зазначити, що не можна розглядати комп’ютер тільки як один з дидактичних
засобів на уроці. У такому випадку ефективність його використання незначна.
Комп’ютер повинен допомагати вивчати географію на уроці, у позаурочний час і
вдома.
Одним з досягнень сучасної освіти і технологій є електронні підручники з
географії. На сьогодні в мене є можливість використовувати такі засоби навчання
у 6, 7, 8 і 9 класах. Я практикую використання електронних підручників, як на
уроці так і вдома при виконанні домашніх завдань. Всі охочі школярі отримали
копії відповідних комп’ютерних програм. Таким чином діти мають змогу не тільки
прочитати матеріал, а і прослухати аудіо фрагменти, побачити динаміку процесів
та явищ, познайомитися з цікавими фактами і подіями вдома. Такі програмні
засоби дозволяють здійснювати самоперевірку засвоєння матеріалу.
Важливим напрямком стимулюючим інтерес школярів до вивчення географії
вважаю творчі завдання, які учні виконують у позаурочний час у вигляді
публікацій чи презентацій. Використовуємо для цього програми Microsoft Power Point та Publisher. Дитячі роботи можуть бути
пов’язані з конкретною темою уроку, або носити вигляд самостійного дослідження
поза рамками програми. Приблизно такий метод використовую і для створення
звітів з літньої польової практики.
Одним з напрямків використання
комп’ютерів у викладанні географії є перевірка знань учнів. Я використовую для
цього тестову систему Test W2. Перевагою цього комплексу є
простота використання, можливість створення власної бази тестів, наочність
результатів тестування. Моя практика свідчить
про ефективність такого методу
перевірки. Діти розуміють, що оцінка виставлена машиною об’єктивна та
неупереджена, тому більш серйозно готуються до уроків. Крім того комп’ютерне
тестування вивільняє час вчителя на уроці, дозволяє паралельно використати інші
методи перевірки і таким чином оцінити знання значно більшої кількості учнів.
Зараз я працюю над створенням бази тестів до кожного уроку кожної теми.
Одним з важливих елементів географічних знань є володіння навичками
роботи з картою. На сучасному етапі розвитку географії все актуальнішою
стає необхідність навчати дітей
використовувати електронні атласи та карти, бути готовими до роботи з
геоінформаційними системами. Сьогодні у школах є такі атласи та карти. Я використовую на своїх
уроках електронні атласи для 7, 8, 9 і 10 класів, електронну карту України, карту
Visicom, туристичну та електронну топографічну карти, електронний
атлас світу, програму «Google Планета Земля» та інші. Зі свого
досвіду можу стверджувати, що вони мають переваги перед звичайними, друкованими
аналогами. Відповідні елементи панелі інструментів цих програм дозволяють
швидше знаходити необхідні географічні об’єкти, проводити комплексний аналіз
потрібних карт, змінювати масштаб зображення, визначати абсолютні висоти,
знаходити географічні координати, тощо. Крім того такі програми несуть багато
додаткової інформації – тексти, зображення,
аудіо та відео фрагменти. Близькими за призначенням до попередніх програм є
географічні комп’ютерні ігри. Я наприклад пропоную дітям «GeoGrafix», «Глобус», «GeoVictorina». У ігровій формі діти
вивчають політичну карту материків, світу, отримують загальну характеристику
окремих держав.
З поміж усіх варіантів використання комп’ютера на уроках географії мені
все таки найбільше подобається розробляти власні уроки і представляти їх у
вигляді презентацій PowerPoint. Тут відкривається безмежні можливості для творчості.
На екран з допомогою проектора виводиться стиснена, максимально важлива
інформація, яка доповнюється об’єктами мультимедіа, вчительськими та
учнівськими коментарями. Презентації дозволяють зробити яскравий, неповторний і
такий що добре запам’ятовується урок.
Я часто поєдную на уроці декілька методів використання комп’ютера:
тестування для перевірки домашнього завдання і
робота з електронними картами чи підручниками на комбінованому уроці;
використання електронних карт і вчительська презентація на уроці вивчення
нового матеріалу; захист творчих учнівських проектів і комп’ютерне тестування і
т.д.
Безумовно треба зазначити, що
сьогодні проводити кожен урок з
використанням комп’ютера неможливо. Підготовка до таких уроків забирає надзвичайно
багато часу, необхідна краща забезпеченість шкіл комп’ютерною технікою,
програмним забезпеченням, потрібен швидкісний доступ до Інтернету. Крім того
комп’ютер не може замінити всі інші методи навчання географії. Комп’ютерне
навчання є тільки одним з методів географічної освіти, який в умовах сучасного
інформаційного суспільства виходить на передові позиції. Для того щоб бути
сучасним вчителем і готувати освічених, кваліфікованих, готових до використання
нових технологій громадян нашої держави, ми, педагоги, повинні володіти
найсучаснішими технологіями навча
|